onsdag 4. mars 2015

Folk, ass!

Treningssenteret er igjen utgangspunkt for skriverier. Dette må på ingen måte oppfattes som skryt. Jeg er der nesten aldri, og jeg er den første til å nedprioritere trening fremfor sosiale aktiviteter. Men det er så mye rart der.

Nesten hver gang jeg er der, har det kommet opp en ny lapp om ett eller annet. Ved inngangen står det at man skal bruke innesko på treningssenteret. Eller, det står vel til og med at det er forbudt med utesko på treningssenteret. Det er ok. Det kan jeg akseptere. Jeg lyver dersom jeg sier at det aldri har falt meg inn å bruke utesko inne på treningssenter. Men ingen vil vel gå og vasse i grus og småstein på det deilige, spesielle gulvet de har der oppe i den treningssalen. Dessuten gir det skiltet meg dårlig samvittighet bare ved tanken på å gå inn med utesko. Jeg kommer aldri til å gjøre det.

I garderoben står det: Dette er ingen lekeplass. Barn må være under oppsyn når de er i garderoben. Eller noe sånt. Dette er noe fritt gjengitt. Uansett: Det er en sånn barnepass-greie vegg i vegg. Så hvorfor skal man ha med seg små barn inn i garderoben i det hele tatt? Kan man ikke levere barna i den barnepass-greia først? Jeg kan leve med at det i noen FÅ tilfeller er sånn at man må ha barna med inn i garderoben, men da skal de selvfølgelig ikke leke der inne.

Videre opp i selve treningsrommet fortsetter det. Det er ikke tillatt med barn i treningsstudioet. Nei! Selvfølgelig ER det ikke det. Og her nekter jeg å høre på at det finnes noen grunn til at de skal opp dit i utgangspunktet. DET FINNES JO EN SÅNN BARNEPASSER-GREIE!!! Hvis dette er så vanskelig å få til, må man bli en sånn ekstremvariant av en person som trener hjemme og bruker barna som manualer. Jeg er ikke kin på å være der den dagen en unge setter fast tenna sine i en sånn ellipsemaskin! Heldigvis har de hengt opp lapp, så da trenger jeg ikke å være redd for det.

Det viser seg også at det er behov for å gjøre folk oppmerksomme på at det er påbudt med treningsklær i treningsstudioet. Javel. Hvem er det som banker i vei på en tredemølle i olabukse og fleece, liksom? Med skjerf og ørevarmere? Det er, om ikke spesielt, i alle fall veldig varmt!

Etter å ha oppført meg pent i treningsstudioet og ikke tatt med barna mine, gått med innesko og trent med treningsklær, oppdager jeg i garderoben at det står utenfor badstuen at det ikke er lov med mobiltelefon der inne. Hæ? HÆÆ? Hvem er det som har interesse av å sitte der inne, naken, sammen med fremmede mennesker, svettende, å prate i telefon? Inne i det pittelille, trange rommet?! Det er så merkelig. Folk er på randen av hysteri når det gjelder bakterier fra mat som har ligget på bakken i fem sekunder, og skitne håndtak inn på toaletter. Men den TELEFONEN, den skal med. Inn i badstua. Sammen med de andre nakne menneskene. Må bare sjekke Face. Der inne. Jeg begriper ingen ting.

Dette kommer i tillegg til lapper om at det ikke er lov til å bruke kalk, som selvfølgelig ville støvet ned hele sjappa, og at det ikke er lov til å klatre på stolpene utenfor garderoben, hvilket jo virker svært overflødig å MÅTTE gjøre, med tanke på at det finnes en kjempestor klatrevegg rett innenfor. Og som høyst sannsynlig er grunnen til at man har kommet dit i første omgang, hvis man skal klatre. Og sikkert flere lapper om at det ikke er lov med barn. Når jeg tenker meg om tror jeg det stod en om barn utenfor badstua.

Og da tenker jeg: hva er det med folk? Hvorfor er det noen som bare MÅ gjøre ting som åpentbart irriterer andre, og som bare er unødvendig?!

Da jeg var i praksis i Asker og Bærums Budstikke, skjønte jeg at det er en ting som får folk til å tenne på alle pluggene, en brannfakkel uten sidestykke, i denne sammenhengen.  Og det er hundebæsj. Det er nesten ingen ting som provoserer folk i et lokalmiljø så mye som hundebæsj! En gang leste jeg en kommentartråd  til en sak på Budstikka.no om hundebæsj (ikke min egen, vel og merke), som hadde to hundre kommentarer. TO HUNDRE KOMMENTARER! Sett i lys av at det bor i underkant av 200 000 mennesker i Asker og Bærum, og langt i fra alle disse leser Budstikka, er det ekstremt mange, sånn jeg ser det. Og folk hater hverandre. Og hundene deres. Og folk hater folk som hater hundeeiere og hundene deres. Og barna, som ikke får være noen steder på treningssenteret stakkars, er igjen offer for det hele og ramler på ski i folks hundebæsj. Eller altså hundenes bæsj, som eierne ikke fjerner. Og det skammer andre hundeeiere seg over. Det er altså en bonza uten like.

Det skjønner jeg ikke. Det er enkelt. Hvis du har hund, så plukker du opp den bæsjen. Også legger du ikke fra deg posen på bakken litt lengre bort. Da gjør du bare vondt verre. Herregud.


- ÅÅÅÅÅÅkei. Hvalrossen får ikke bli med inn på treningsstudio? Hva er dette for et sært sted a liksom?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar