onsdag 23. juni 2010

Cali&Canal caracol

Jeg har fatt meg et nytt hjem i Cali, Colombia - i alle fall for en maned. Jeg tror det blir en hektisk maned. Jeg har funnet ut, tro det eller ei, at det ikke er bare bare a laere seg et nytt sprak pa fire uker. Dagene mine ser omtrent slik ut: opp og hoppe rundt atte. Snurre sammen noe frokost, som nytes(...) mens jeg ser pa fotballkampene som starter fem pa ni. Mange vil nok mene at denne tiden burde brukes til a studere og pugge - jeg mener det er en del av laeringen. I forbindelse med de forskjellige kampene har jeg laert meg nyttige uttrykk som a kjempe, rask start, uavgjort og naturligvis og a vinne og a tape. Man vet aldri nar disse kan komme til nytte.

Videre begynner skolen sann circa klokka ett, og siden det tar meg omtrent forti minutter a komme meg dit, ma jeg stikke kvart over tolv. Bussen gar ikke pa noe spesielt tidspunkt, hvilket passer meg perfekt, og jeg foler meg selvfolgelig helt konge nar jeg na har laert meg hvor jeg skal bytte og ga av og sann det skal jammen ikke mer til!

Laereren min er ganske kul, men han ler sa jaevlig hver gang jeg sier noe feil. Ha, jeg kom til skade for a snu opp ned pa en setning, noe med en fisk, og han dode av latter, sa na har det liksom blitt en gjenganger - fisken heter merluz tror jeg det var, for de spesielt intersserte:) Jeg foler forovrig at jeg forstar ganske mye, og idag skal vi gjore ferdig forste del av kurset. Jeg skal da faktisk ha eksamen idag, tre dager etter kursstart. Men altsa, etter fem timer er jeg helt utslitt, sa jeg fyker som regel hjem nar vi er ferdige for dagen, og kommer til ferdig dekket bord. Paola, hun jeg bor hos, lager helt fantastisk mat, sa jeg har inngatt en smud dil der jeg betaler henne noe spenn, ogsa kjoper hun inn og lager all maten - perfekt!

Nar klokka er ti er det som regel kvelden - og det er ikke fordi jeg kjeder meg, men fordi jeg er sa trott at det gjor vondt a vaere vaken. Og i den grad en stein sover, sa sover jeg som en, helt til klokka er atte igjen. Og da er det duket for ny runde med fotball, og Canal Caracol.

For Canal Caracol er goy! Det er den kanalen som viser alle fotballkampene, og den arvakne ser straks at kanalen vet a spille pa bokstavrim, eller alliterasjon som det vel ogsa kalles i de mer nerdete norskkretser. Men en enda mer arvaken person i kanalen har ogsa oppdaget at Caracol jo rimer pa.....GOAL! Jehi - det smarte hodet som fant pa det har nok fatt en preime, for de bruker det for ALT det er verdt. Dette goal-fenomenet viser seg forovrig a vaere enda mer en greie en forst antatt. Jeg tror de har konkurranser om hvem som klarer a holde goooooooooooaaaaaaaaaaaaallllll lengst, og jeg mistenker at kommenatorene ansettes pa grunnlag av audition, der de ma rope goal - noe alla filmavisen og deres GRESS, for de som er kjent med det. Men altsa - Canal caracol gir meg glede i hverdagen - mas cerca de ti!

10 kommentarer:

  1. Jeg, Mads kommenterte så fint i ditt siste innlegg. hvofor har du ikke kommentert noe av det jeg skrev. Jeg er overrrasket. Hilsen bitter blogger.

    Forresten tøft at du er tilbake til skolebenken nå som du har ferie. Ha det fint. Mits tenker på deg. TA VARE PÅ DEG SJÆL HILDE.

    SvarSlett
  2. Hi! Du må forklare! Bor du hos denne matlagende damen? Som i dere to i et hus?? Savner bilder på denne bloggen!!!!! Uten å klage... Fantastisk blogg!! Ok.. Det virket ironisk.. Ikke ironisk! Journalist Lavik rapporterer fra Cali <3

    SvarSlett
  3. ohh! jeg vil også ha en dame som lager mat til meg! sweet! :)
    kjærlighet!

    SvarSlett
  4. Hildur, hva skjer med fotballgreia'a`? Godt å høre at du er i trygge hender (håper at matdama lager næringsvettig mat?) og at du ikke løper gatelangs på nattetid slik som i Guatemala. Tenker på deg og all kjærlighet sendes.

    SvarSlett
  5. Å, herlig!!!! Du skriver godt syns stolt og glad mamma! Prøvde å ringe på den lokale telefonen i går. Det ringte-men. Meld går jo ikke!
    Søster og jeg har spist "kiselig frikist". Skal rydde og ordne-middag hos far i dag!
    Klemmer fra oss som tenker på deg!!!

    SvarSlett
  6. Liker at du, tradisjonen tro, spiser en god frokost!

    SvarSlett
  7. Hvorfor har jeg ingen folgere? Mads? Anyone?

    SvarSlett
  8. Du må gjerne rette på meg hvis jeg tar feil lille norsk-geni, men er det ikke slik at tittelen på bloggen din er grammatisk ukorrekt? Heter det ikke: "Et par ovale sko og DETS eier", som i at PARETS eier reiser vestover? Eller er det slik at "et par" blir det samme som å si "to", i hvilket tilfelle jeg forstår greia... Ellers en veldig trendy blogg!

    SvarSlett
  9. Hm, jeg skjonner ikke - jeg la inn en kommentar pa dette "par" og "dets eier", den ble borte.....Mrrrrrrrrrr - irrit! Jeg tror det er "deres" fordi sko er flertall - det viser tilbake pa skoene og ikke "et par". Jeg er imidlertid ikke sikker - anyone?

    SvarSlett
  10. Etter nærmere ettertanke tror jeg du har rett... Måtte nok ha vært "ett par" for at det skulle vært "dets eier". Gatekreditt!

    SvarSlett