onsdag 14. mars 2012

Våryr

Vær ass. Har man ikke annet å snakke om, så havner man alltid på værprat. Også kjent som et temmelig kjedelig tema. Brukes helst for å unngå pinlige tausheter. Det er allikevel nettopp vær som er temaet i kveld.  Det våres. Det går mot lysere tider. Og varmere tider. Tider hvor man kan sitte i parken og schlafe. Det var lenge siden jeg hadde sagt. Schlafe, altså. Det føltes godt å bruke det igjen.

Da jeg var liten var det alltid slik at det var en fryd å bytte ut de tunge vinterskoene med lettere vårsko, og ta med seg en rompetaske med klinkis og spille på de bare områdene i skolegården. Og aller best; de områdene som var feid av feiebilen. Der spratt ikke kulene i alle retninger. Så gikk vi opp og fikk gratis fotballkort og spilte dødball hele kvelden, så lenge det var lyst, og hadde det helt topp. Men det var en ting som ikke var lov; å ta av seg jakka. Det var nemlig så SKARP LUFT. Man kunne bli forkjølet om man tok av seg jakka, og få vondt i halsen. Solen stekte, men det var ikke lov å ta av seg jakka. Dette var alle voksne enige om. Det var ingen vei utenom. Ikke lov å ta av jakka.

I går var det nesten varmerekord i Oslo. Noe av det som er aller diggest med å bli voksen er at man kan bestemme SELV. Man kan ta av seg jakka selv om det er skarp luft. Jeg gikk i t-skjorte, ute, i hele går. Jeg har vondt - i - halsen - tendenser idag. Æsj, jeg blir irritert om det slår ut verre imorgen. Da viser det seg at de voksne hadde rett. Det er skarp luft til uti mai, og man skal, eller bør ikke ta av seg jakka. Ikke ennå. Selv om det virket helt meningsløst der og da.

Nok vær- og jakkeprat. Bare husk at det ikke er lurt å ta av jakka. Jeg føler jeg må snakke om meningsmålingene. I første omgang tenker jeg dette: meningsmålinger om Afrika og sult genererer mye flere stemmer, enn matlaging i Norge. Jeg tror det er et godt tegn. Det viser at folk er mer opptatt av barna i Afrika. Videre ser jeg at det ikke er bare jeg som er forutinntatt. Selv om de antagelsene jeg har om Afrika, og da Somalia spesielt ikke er forankret i faka, føles det godt å vite at jeg ikke er alene.

Jeg lager en ny meningsmåling, men lar den om Somalia stå. Jeg synes den fortjener det. Det er en tankevekker. Kanskje jeg skal sende den til regjeringen i Somalia?
Imponerede vær-  med regnbue i Afrika, Namibia.

Snart tid for øl i parken. det må bare bli skikkelig varmt først.

4 kommentarer:

  1. hahaha, dette var gøyal lesning! Jeg ler! Jeg hadde helt glemt dette med jakke og skarp luft. jeg har også fått vondt i halsen tendenser, selv uten å ta av jakka! Hva slags varme-rekorder snakker vi?? Fin meningsmåing, men jeg blir bare sendt videre til "kurs i HTML" når jeg trykker på mitt valg... Et lite hint om at noe er feil og at du må ta et kurs i bloggside-redigering kanskje?? Det forklaerer i alle fall hvorfor du ikke har fått noen stemmer enda.

    I mårra reiser jeg til PÆRRIIISS!!

    SvarSlett
  2. ÅÅÅ, morsomt! Alle barna på skolen tar av seg jakka-og vi voksne (presumtivt....) gnåler på samme leksa; husk det er skarp luft ("SKARP LUFT", hva er det???)til helt ut i mai, så ikke lov å ta av jakke!!! Vi har tapt allerede...!!!
    Ellers kjekt med sosiale medier-så vet vi hva barna gjør-både før og nå!!! Fra mor:)

    SvarSlett
  3. Jeg tok også av meg jakka, og i dag har jeg vondt i halsen!!

    SvarSlett
  4. Jeg også!! Jeg tok også av meg jakka.. og endte opp med tekoppen. Ikke stas! Men jeg vil schalfe igjen! Veldig snart:) Ahol

    SvarSlett