onsdag 10. november 2010

Jeg har funnet ut to ting

Jeg har to ting pa dagsorden i dagens blogg. De er av temmelig forskjellig karakter, men dog viktige pa hvert sitt vis. Det forste gjelder Chile og lovgivningen her - uten tvil et viktig tema. Det andre er av mer personlig karakter, og pa den maten mer viktig for meg, Hilde, men sett i et storre perspektiv, muligens uvesentlig. Men alle tenker jo mest pa seg selv, eller jeg gjor i alle fall det - dermed har ogsa det andre snev av viktighet - det er dessuten mer lystig.

Jeg sparere det lystige til slutt, og begynner med et faktum jeg har funnet ut, og som gjor at jeg idag kanskje ser pa Chile som mer underutviklet en jeg har gjort til na. Med underutviket mener jeg ikke nodvendigvis okonomisk sett, men i maten man tenker pa. Her kan man med letthet arrestere meg for a totalt glemme a ta pa meg de kulturrelativistiske brillene, som jeg jo hittil har vaert ganske flink til a bruke. Men jeg begynner a bli litt lei av skulle forsta alt mulig. Tanken her er at om om man onsker et samfunn mer likt de samfunn man har i Europa, som nesten alle chilenere forguder, ser det ut for at noen tanker ma endres.Vel - jeg har ved flere anledninger her lurt pa hvorfor det er sa fryktelig mange unge modre, og hvorfor i all verden man ikke ser pa abort som et alternativ nar man blir gravid i en alder av femten ar. For femten ar er ingen uvanlig alder a bli gravid pa i Chile, ei heller yngre. Og for den arvakne leser gar det sikkert opp for en i dette oyeblikk at, nei - for i Chile er abort forbudt...FORBUDT!!!

Na kan ikke jeg nok om norsk lovgivning til a vite nar man realiserte den abortlovgivningen vi har, men man skal da vittelig ganske langt tilbake i tid foer man begynner a snakke abort med strikkepinner og andre uhyrlige metoder? Jeg var helt sikker pa at den katolske, sor-amerikanske verden var pa samme pakka som oss nar det gjaldt slike sporsmal. Men da jeg begynte a sporre litt rundt, viser det seg at de fleste i tillegg er  i overkant skeptiske til abort. Det gikk opp for meg at for chilenske jenter a nyte den samme friheten vi har i Norge (jeg velger her a ikke legge noe som helst skjul pa at jeg er hundre prosent for den abortlovgivningen vi har i Norge) ligger LANGT frem i tid. Ingen tvil om at de har en lang rekke med debatter bade i fjernsyn og i radio foran seg dersom det chilenske samfunnet onsker a endre dette. Slik jeg forstar det, ligger det noen religiose tanker til grunn i det chilenske samfunent som er harde a knekke - og dette influerer maten de tenker pa i flere sammenhenger. En videre analyse av dette folger ikke, men det er tatt opp til vurdering om dette kan vaere grunnlag for den bacheleroppgaven jeg er nodt til a skrive nar varen melder seg. Jeg apner for diskusjon om noen mener at jeg gar for kraftig til angrep pa annerledestenkende.

Den andre tingen, som er viktigere for meg, Hilde, er at JEG HAR KJOPT MEG EN BILLETT TIL SELVESTE PASEKOYA!

EHHH??! Der tenker jeg det var flere som kjente et stikk av misunnelse? Jeg skal vandre mellom Moaiene i solnedgangen, og kjenne pa atmosfaeren og stemningen som garantert sitter igjen fra Thor Heyerdahl og alle hans EVENTYRLIGE reiser til denne sagnomsuste oya, som ligger sa isolert ute i stillehavet, Ja, for isolert er den, og menneskene her de lever sitt eget liv med sin egen kultur og dans. For danse er noe de kan der ute pa Paskeoya. dansen er selve...jjajjjajajaj, tull og toys, eller jeg kan i alle fall ikke hevde a ha belegg for dette foer jeg har vaert der og opplevd det. Men billetten er i alle fall kjopt. Det hele gikk igrunnen ganske fort - jeg kjedet meg i Temuco, fant ut at jeg plutselig hadde en uke hvor der ikke var noe saerlig skole eller noe, lop pa kontoret til veilederen min og spurte om jeg skaulle ha enksamen denne uken. Det visste de ikke enna (...), men de er alltid kule og tilgir alt bare fordi jeg er pa utveksling, jeg elsker fordeler som det, og sa "REIS! sa finner vi ut av det". Derette sokte jeg dypt i meg selv, og spurte hva det egentlig var jeg ville ha av Chile. Og oss kom frem til at Paskeoya var det som hang aller hoyest. Faen - alene reiser jeg (som vanlig), og ikke vet jeg hvordan jeg skal finansiere dette, men man lever da for gudenes skyld kun denne ene gangen, og jeg gleder meg!!!

Ellers har jeg vaert oppgitt pa to stykk barevogner de siste dagene, spist en masse sushi - jeg har fatt helt fantastisk dilla pa det, sorget for a lage litt drama og styr, og ydmyket meg selv sa mye at det begynner  a bli greit at jeg skal dra, med disse gutta i denne byen. Videre har jeg drukket mange ol, vaert pa kirkegarden her som igrunnen var ganske kul, vasket opp hver eneste dag fordi Adrian ikke gjor det, sett meg nodt til a fortelle en kompis som er tredve ar at han oppforer seg som en drittunge og idag hadde jeg pa meg solbriller fordi det var sa fint vaer. Jeg tror det var en veldig grei oppsummering av den siste uka. Na gjenstar bare helgen, og jeg kunne trenge tips - hva gjor jeg: reiser pa landet med en kompis og sover i telt, reiser til Pucon og prover meg pa a klatre en fet vulkan, eller stikker til Chillan og drikker mer med disse jentene jeg motte da jeg var a stod pa brett? Meningen med denne oppramsingen er ikke a vise frem alle de FETE alternativene jeg nar - jeg klarer helt serr ikke a velge....Men jeg heller mot vulkan...

5 kommentarer:

  1. Ok, for å ta det første først; I norge innførte vi faktisk ikke opphevet forbudet mot abort før på 60 - tallet. (Vi har om dette på skolen nå, så dette har jeg kontroll over!). Så faktisk skal man ikke så alt for langt tilbake i tid før man var nødt til å oppsøke såkalte "kloke koner" for å ta abort, og på toppen av det hele kunne dette være straffbart! Så det så... ja...

    Og så, for det andre; IKKE dra på telttur med en kompis fra skolen og sove i telt... Har du fortsatt ikke skjønt motivene til disse cheezy gutta altså?? Best som det er blir det en liten beibis i magen, og da kan du ikke ta abort engang! Vulkan sysnes jeg hørtes gøy ut da=)

    Kozz og klemm <3

    SvarSlett
  2. Fuck! Nå forsvant en lang kommentar.. Jeg prøver igjen...

    HI! Her kommer mine forslag:
    1) jeg følger din lillesøs hva gjelder telttur. Uten en kvinnelig medsammensvoren er det høyst uaktuelt. alene=voldtekt (frivillig/ufrivillig-kan diskuteres. I tillegg, om jeg ser egositisk på det (noe jeg helst gjør), vil jeg gjerne unngå en start på neste skype-samtale a la den vi hadde forrige helg.
    2) En ting er at du reiser til påskeøya alene (les: UTEN MEG)en annen ting er at du også tenker å gjøre deg ferdig med vulkaner. Det synes jeg er helt uakseptabelt. Jeg vil og opp der!
    Her er derfor mine forslag for din helg (du får like eller ikke like dem, det viktigste er at de er høyst egoistiske):
    1) vaske for adrian
    2) ta et oppgjør med adrian- gjerne med vold- så jeg slipper det
    3) reise og fylle så alkoholen står ut av øra på deg så du får drukket litt fra deg før desember(jeg begynner å bli alvorlig bekymret for hvordan jeg skal komme opp på ditt konsumsnivå for tiden og ikke minst med tanke på tidsaspektet. Ser det derfor som høyst nødvendig at du drikker mye nå. Helst hver dag. I tillegg ønsker jeg faktisk at vi skal være venner også når vi skiller lag(nei, ikke "venner" som i tidsrommet-venner), for vi er jo tross alt VENNER.)
    kos deg i helgen, med andre ord!

    Ellers kan jeg rapportere at Jo og jeg nå skal på fredrikke og spise middag og forberede oss til neste semester. Det blir kjedelig uten deg. Punktum.

    SvarSlett
  3. OJ OJ OJ OJ! Du må være forsiktig sier mor!!!Ihvertfall enig med Trine-ikke telttur!vulkan bedre! Fått lønn i dag så kan nok sponse litt på påsketur! Hadde vært fint om du levde i sølibat-og ble avholds!!!Tror jeg må ta et alvorsord med "ANONYM" i så henseende.....!!!!!Klemmer!!

    SvarSlett
  4. vet jeg er litt sent ute, men VULKAN!

    SvarSlett