fredag 3. juni 2011

Snurt på en sigøyner

I går skjedde det noe jeg betrakter som litt rart, og som gjorde meg litt usikker. Jeg tror de færreste bosatt i Oslo er uenige med meg i at det er mange sigøynere ute og freser i gatene i hovedstaden om dagen. De slår gjerne ihjel tiden med tigging og trekkspillspilling på for- og ettermiddagen, før de begynner med blomster-  og cowboyhattsomblinkersalg på nattestid. Dersom været tillater det plukker de også flasker i park. De som gjør det må kunne sies å være ivrige, og sist vi var i en park opplevde vi en ny trend blant disse da en sigøynerdame begynte å forhandle om tiden vi fikk til å drikke opp før hun kom for å hente den tomme boksen.

Det var i og for seg morsomt i seg selv, men jeg opplevde altså noe igår jeg gjerne vil fortelle om. Jeg gikk hjem fra Aker Brygge etter å ha drukket en enkelt øl, og var ganske casual kledd. Det skulle ikke være vanskelig å kunne slå fast at jeg ikke skulle på byen. Allikvel kommer en av de cowboyhattselgende damene i min retning og roper følgende: "Hello lady. Look great tonight. Give me one kroner Ok. Good luck!"( Muligens ikke ORDRETT gjengitt, men absolutt i riktig gate.) Det jeg reagerte på i det hun sa, siden jeg jo åpenbart tok meg godt ut den kvelden, var GOOD LUCK. Good luck? Jeg begynte straks å gruble på hva i alle verden hun ønsket meg lykke til med. En sjekkeprosess? Turen hjem? Det slo meg plutselig at hun trodde jeg var en hore. Good luck kætsjin well-paying customers, liksom. Den tanken ble plutselig helt dominerende, og jeg ble sur. Hva faen.....De skal gjerne få de tomme ølboksene mine i parken, men jeg ser helst at jeg ikke ønskes lykke til av en sigøyner på den måten der igjen. Good luck, ass....

Til slutt: Jeg bruker konsekvent ordet sigøyner, og jeg sikter da til de menneskene som er å finne overalt i Oslo, jeg vil si de nærmest dominerer bybildet i Oslo om sommeren, og som gir inntrykk av å ikke ha noen fast bopæl. De er lett gjenkjennelige gjennom kleskoden lange skjørt med tilhørende fleecevest og sandaler med sokker i. Dersom sigøyener er feil betegnelse på disse, og jeg på denne måten er med på å rakke ned på et folkeslag som allerede er belastet med årelang nedrakking, gjøres jeg gjerne oppmerksom på det.

Takk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar