torsdag 7. juni 2012

Parkeringsbothælvette

På oppfordring fra Mads klasker jeg til med et nytt innlegg. Han kunne fortelle at siste gang vi var sammen, hadde vi det veldig hyggelig, men jammen lå det ikke jævla sur parkeringsbot i ruta da han kom tilbake til bilen. Det ble kostbare fem minutter å stå over tida. Det blir en tung vurdering om det var verd det, eller ikke.

Jeg har blitt på grensen til hysterisk - jeg skal altså IKKE ha parkeringsbot. Det gjør seriøst vondt når man kommer ut fra et sted, også ligger den ekle gule lappen og blafrer likegyldig mot deg. En ting er hvis man vet at man har parkert feil, og tar sjansen. En annen ting er når du går fra bilen, og tror alt er i orden. En gang mamma og jeg var på Lefdal i Sandvika, glemte vi sånn dustete stå-en-time-gratis-lapp. Vi var inne i TI minutter, og møtte selvfølgelig en likegyldig, blafrende lapp da vi kom ut. Og man blir ikke bøtelagt en tohundrelapp. Neida, 750 jævla spenn skal det koste å ha GLEMT å trekke en lapp for å få lov til å stå GRATIS for en butikk du legger igjen masse penger i. "Neida jeg skulle bare kjøpe en TV som var litt dyr, også glemte jeg å trekke parkeingslapp, så da har jeg ikke penger til å betale NRK-lisensen. " Det er jo et råflott opplegg.

Javel, greit nok at man skal forhindre folk i å okkupere plasser hele dagen. Tanken bak det er jo god. Men skulle det ikke være rom for å være litt rund i kantene? De verste er de som er ansatt som parkeringsvakter for private plasser. Jeg vet det er en klassiker å hevde dette, men man skulle jo virkelig tro at de med vilje ansetter folk som er så bitre på livet at det eneste som gjør at de orker å leve er og gjøre ting ugreit for andre. Her om dagen hadde jeg en bil som hadde stått på samme plassen hele dagen, og jeg betalte og betalte, og betalte. Så gikk den selvfølgelig ut på tid - vi snakker to usle minutter - og det skulle også koste 750 kroner. Da jeg prøvde å si til parkeringsvakta at jeg jo var rett i nærheten, og at han så at vi holdt på rett bortenfor så han kunne kanskje kommet bort og spurt om det var vår bil, var det ikke en smule hjelpsomhet å spore. "Du må betale" sa han tørt, før han freste avgårde i den lille parkeingsbilen sin - som han naturligvis parkerer hvor han vil fordi han jobber der.

Det ble altså en dyr affære for Mads å sitte og prate med meg fem minutter over tida. Jeg er selvfølgelig inneforstått med at vi må ha visse regler og at man ikke bare kan parkere i hytt og pine. Men disse kranglete vaktene, altså. De IRRITERER meg rett og slett. Ta seg betalt 40 spenn timen for å få lov til å stå parkert på en liten asfaltflekk. Dette burde være straffbart!

Hah, nå overdrev jeg selvfølgelig. Jeg er ikke taxisjåfør heller. Så irriterende synes jeg ikke det er. Men det er en vond følelse å bare pælme spenn ut av vinduet sånn. Da er det mye bedre å gå på ski (for de må man ikke parkere.)

Ser forresten at jeg får støtte, av en i alle fall, om dugnadsdeltakelse. Jeg står fortsatt fast på at det ble min siste dugnadsdeltakelse!!!

Legger ved denne karen, som har parkert seg flott oppe en bil
Snakker i telefon

Drikker vann

Og denne. Har ingenting med verken dugnad eller parkering å gjøre. Den er bare gøy! LILLE!

1 kommentar:

  1. Alle burde hatt en sånn ape oppå bilen som kan kaste bananer og egg i hodet på parkeringsvakter som prøver å bøtlegge bare to minutter etter at parkeringen har gått ut!!! Hadde vært en fin og gøyal investering som sikkert hadde spart deg for en del cash i det lange løp.

    SvarSlett