fredag 29. april 2011

Bekymringsmelding

I dag har vært en slitsom dag, sånn rent mediemessig. Veldig slitsom, faktisk. Noen har giftet seg, og det har helt enkelt vært en umulighet å unngå å bli informert om det. Helt umulig har det vært. Og det skal understrekes at undertegnede har forsøkt.


Jeg tenkte at jeg skulle hygge meg med en kopp kaffe og litt nyheter i fjernsyn i dag morges. Det var imidlertid  ingenting annet av interesse som hadde skjedd de siste 24 timene enn at Kate og William skulle gifte seg. Ingenting. Alle kanalene, NRK, TV2, BBC, CNN og TVSverige hadde alle full dekning av bryllupet.

Animal Planet var den eneste kanalen som ikke hadde funnet noe relevant de kunne vise i denne sammenhengen. Jeg ble sittende å se på et program om hvor overveldende raske dyr kan være, og lot meg imponere over krokodillens veldige reaksjonsevne og en slange som spyttet gift. Eller, det jeg egentlig ble mest imponert over var han programlederen som kastet seg rundt med krokodillene, og understreket at dersom dette gikk galt, så var det ikke bare slutt på dagens episode, men hele sesongen av denne serien. Fornuftig greie å sette livet sitt på spill for.

Da jeg skulle gå hjemeefra, var bryllupshendelsen på forsiden av Aftenposten som lå på trappa. Dog ikke førsteside, men de var der, like fullt. Jeg la avisen inn på kjøkkenet, og håpet jeg var skånet for bryllupsmas resten av dagen. En stor feil å begå.

På skolen lager journaliststudentene radio. Jammen var ikke bryllupet tema i journaliststudetene på HiO sin radiosending også. Konge at de ikke har lydtette vegger inn til radiostudioet. Det er nesten så jeg anklager dem for å ha latt døra stå opp med overlegg...

Når man sitter og jobber med oppgave slik jeg gjør nå, er Internet et hyppig brukt verktøy - både fagmessig og  underholdningsmessig. På YouTube, hvor vi har moret oss med videoer i hele dag (jeg innrømmer med dette at dagens arbeidsøkt har vært preget av dårlig konsentrasjon) har det stått en blå linje hvor det tilbys at man kan streame bryllupet. Bra, for det var jo manko på dekning andre steder.

Forsiden idet man åper MSN er selvfølgelig full av nyheter om bryllupet - jeg har dermed sett dette kyssebildet, enda jeg har jobbet mot å se det. Det oppleves som noe merkelig at man ikke skal få lov til å utelukke nyheter man ikke er interessert i. Det tror jeg ikke at jeg har opplevd før. Til og med Dagsavisen har sørget for at jeg er så oppdatert det er mulig å være når man tross alt har motarbeidet å bli informert. Nede i foajeen (eller hva i gudenes navn det heter - gangen...??) på skolen har de også montert opp fjernsyn, så man må gå med ørepropper og bind for øynene er man virkelig opptatt av å ikke få med seg noe av bryllupet når man krysser gjennom her. Oppriktig talt tror jeg ikke det har gått mer enn en time mellom hver gang jeg er blitt minnet om at det har vært kongelig bryllup idag - og da har jeg ikke frivillig ment å oppsøke det, snarere tvert imot.

Dere tror selvfølgelig bekymringsmeldingen min går på hvor dette skal ende, og en forespørsel om sosiale medier, og mediene generelt tar en for stor plass i livene våre når det er blitt slik at du føler at reporteren henger uttafor soveromsvinduet ditt. Dere gikk rett på limpinnen. Jeg er mest bekymret for at det fantastiske kongelige bryllupet vi opplevde her i Norge i 2001 nå skal gå i glemmeboken - kommer Mette-Marit og Kronprins Haakon til å stilles i skyggen? Mye tyder på det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar