tirsdag 26. april 2011

Om å oppdage nye sider ved Internet - sett med dinosaurbriller

Min familie har alltid vært ganske konservativ, ja, man kan gjerne kalle oss dinosaurer når det gjelder teknologisk utvikilig. Videre følger noen eksempler: da vi fikk VHS-spiller hjemme, hadde de aller fleste alt gått over til DVD. Trine og jeg fikk Absoultt Music 12 til jul en gang- på kassett. Det var det så og si ingen som hadde, alle hadde den selvfølgelig på CD. Mamma fikk mikrobølgeovn til en eller annen bursdag. Stemningen stod i taket hjemme, men ingen av vennene mine skjønte hva som var så storslått med det. De hadde varmet smørbrød i mikroen så lenge de kunne huske.


Det beste jeg visste var å være hos folk som hadde kabel-tv. Da kunne jeg velte meg i Fresh Prince of Bel Aire og Friends, og var jeg riktig heldig fikk jeg overnatte og stå opp drittidlig en lørdagsmorgen å se på Skurt. Denslags var fremmed der jeg kom fra, uten at jeg egentlig føler at det gjorde noe. Alt ble liksom mye større og spennende fordi det ble gjort nummer ut av hver tekniske nyvinnig som fant veien til huset der vi bodde. Da pappa kom hjem med en Macintosh av den typen som i dag henges ut på teknisk museum som et verktøy fra steinalderen, gjorde at Trine og jeg sloss om å slå rekken i Tetris - i svart/hvitt - og da vi kjøpte en brukt Nintendo 8bits var lykken fullkommen.

Denne følelsen ble jeg nettopp veldig innhentet av. Jeg kom hjem fra impro og burde egentlig lagt meg - en bacheloroppgave hyler om å bli skrevet - men det var før jeg oppdaget pakken som lå på bordet. Jeg hadde bestilt en bok fra Amazon, og nå var den kommet frem!

HERREGUD! Jeg har aldri bestilt TING på Internet før, så jeg må innrømme jeg var både vantro og skepisk til hvorvidt Amazon kom til å levere varene. Men det gjorde de - og godt innenfor tidsramma også. Jeg har dermed bestilt, betalt og mottatt min første ting fra selveste Internet. Jeg er innefortsått med at folk har gjort dette omtrent siden 1991 da den første kodingen for nettsider ble oppfunnet. Jeg føler allikevel at jeg nå opplever det mye sterkere enn alle andre. Jeg tar det ikke som en selvfølge, liksom.

Lisa lo, og sa "blogg om det". Jeg kastet meg over pcen. Ikke for å kjøpe mer, men for å blogge - det føltes flott. Jeg gleder med til å kaste meg over den boka - "Vivos bajo tierra", helt fra England har den kommet. Hvem visst vel at verden skulle bli SÅ liten dengang man la telegrafkabelen mellom USA og Europa en gang på 1700-tallet??!

1 kommentar:

  1. meningsmålingen er stengt. eneste jeg har å si. Min stemme ble ikke med.
    Samma det.
    Har mer og si: SÅ BRA du skaffa boka!!!

    SvarSlett