onsdag 11. januar 2012

DYYYYYYR!!!

Det er duket for dyrene i Afrika!!!


Vi var altså i Etosha nasjonalpark, hvor det formelig mysser av liv. Større og mindre arter – alle med sine egenskaper. Jeg kan forøvrig nevne, fordi det er mange som spør om det, at jeg tilbragte nyttårsaften midt i denne parken på et sted som het Halali. Det var nok en av de mindre innholdrike nyttårsaftner i mitt liv. Ingen fyrverkeri, og de fleste som var der var en gjengn kjedelige hvite turister som nok skulle tidlig opp på safari dagen etter.  Det begynte å bli temmelig glissent i rekkene allerede klokka ti – elleve.

Da har jeg opplevd det også, men jeg synes ikke det er noe viedere å fortelle om kvelden. Kanskje med unntak av en slags konfransier som med jevne mellomrom kom opp til et stereoanlegg de hadde satt opp for anledningen. Der annonserte han at ”its me again – i am looking at my watch now, and its only a little time to go. I hope you are enjoing – remember, this is the last time you have dinner in 2011.” Søtt nok, men han hadde litt lite reportoar, og slet nok litt med å få med seg crowden.

Nok om det. Det var tross alt DYR Etosha hadde å by på, ikke fest. Jeg har sett mange gøyale dyr. Ingen hadde vondt i maven, eller spiste hostesaft, eller hva de gjør i den der sangen, men de var ivirge på å mate seg på det de fant. Vi så løver og nesehorn, sebraer og en million forskjellige antiloper. En som het dik-dik. Den er pitteliten, og ser helt ut som bambi.

Jeg synes nok allikevel at sjiraffen er aller gøyest. Jeg blir aldri lei av å se på sjiraffer. Jeg kunne studert dem i timesvis der de står og liksomgjemmer seg bak et tre.Eller lunter avgårde med den DRITlange halsen. Ha, den lange halsen. De sover med den lange halsen opp i været, kan jeg fortelle. Det er noe med at de drøvtygger mens de sover. De så lange øyevipper at man kan bli misunnelig av mindre. Tøft mønster har de også. Og det som er aller kulest er hvordan de titter nyskjerrig på deg. Det var en som bøyde seg ned, og studerte oss nøye fra stedet sitt bak et tre. Og da vi var ute og så på noen elefanter som badet, så sto de i bakgrunnen og virket neste fornærmet fordi elefantene fikk mye mer oppmerskomhet enn dem.

Jeg føler meg ganske sikker på at jeg kunne blitt svært god venn med enn sjiraff. Løpt rundt med gardintrapp og holdt den med selskap der oppe. Det er bare det at det er så varmt i Afrika, så jeg hadde nok ikke holdt ut så lenge.
I tillegg til sjiraffene, og løvene, som også er veldig høyt på lista, kommer nok også den pittelille bebielefanten vi så. Mrrrrrrrrrrr – så rar det går an å se ut. Den løp over veien, så snabelen og halen dinglet til alle kanter. Herregud, den hadde lett ikke kontroll på noe. Men så søt, og med masse hår på kroppen. Den badet seg, og blåste i lille trompetsnabelen sin, og koste seg riktig. For de som mangler o-fag fra barneskolen, kan jeg opplyse om at elefanter går drektige i hele 22 måneder, og helst får kun en unge. En ganske så eksklusiv liten sak der altså.

Hallo?? Hvem er du, egentlig?

En hel sjiraff-familie!!!! Jammen fikk jeg bruk for kunnskapene jeg tilegnet meg da jeg skrev særoppgave om sjiraffer i femte klasse på denne turen.


EhhhHRRRRRRRRRRRRRRR!
Hihiiiiiiiiiiiiii - lille!!!! Bare EN uke!!
Vildbest!

 

En av flere antilopearter - Oryx





4 kommentarer:

  1. Mamma sa, kult assa!!! flotte bilder du tar!!!
    og lagt inn i dag-på din mormors 106 årsdag-hun skulle visst!!!Herlig skatt!!!visning søndag, klemmer!!!!

    SvarSlett
  2. Gleder meg veldig med Afrikadyrebilder! Det som gleder meg enda mer er om Hilde får seg tak over hodet:)!! Stå på Gudrun - nå må du bare klinke til med sjarmen din, så sitter drømmekåken til Hilde:)

    SvarSlett
  3. Hei alle sammen, jeg hører dere godt!!

    Dyr er gøy, forkjøpsrett er derimot noe driiit!

    mvh

    Lasse J

    SvarSlett