onsdag 18. august 2010

Byrakrati og visumpapirproblematikk

Jeg skal vaere i Chile en stund, og ma derfor gjennom en prosess der jeg registreres i landet, eller noe slikt. Jeg fortalte tidligere om DAS, visumkontoret i Colombia, som jo artet seg noe kranglete. Det gjor Registro Civil, som kontoret kalles her lengre sor, ogsa. Disse opplever jeg om mulig som enda mer kranglete en DAS, som jo stempet passet mitt etter ikke sa overveldende mye om og men.

For a legitimere seg i Chile, trenger man et kort de kaller RUT. Dette gjelder folk med midlertidig residens, sa vel som statsborgere. For a fa RUT ma man gjennom folgende prosess:

1. Man gar til ambassaden i Norge. Her ma man soke om visum - det visumet som passer til det formalet man har med sin reise til Chile. I mitt tilfelle, ikke overraskende, et studentvisum. For a tilegne seg et slikt, ma man skaffe til veie folgene: fodselsattest, politiattest (helst en som viser at du ter deg som folk), helseattest, brev fra skolen i Chile at du er tatt opp som student, brev fra skolen i Norge om at de har godkjent utvekslingen, brev fra Lanekassen som bekrefter at du far dekket oppholdet, samt et brev der du beskriver hva du har a bestille i Chile. Dessuten ma man betale omlag tusen kroner. Nar dette er godkjent, putter de noen frimerker i passet ditt, som er helt avgjorende nar man etterhver ankommer Chile, skal man ha noen sjans til a fa kloa i et RUT.

2. Fremme i Chile. Forst ma man ga til et kontor. Der viser man frem passet, med frimerkene i, og forteller hvor man bor og slike ting, samt at man fotograferes.

3. Deretter tar man med seg papirene man erverver seg fra dette kontoret, til et annet kontor. Her er det ofte lang ventetid, sa det gjelder a time riktg. Man ma dessuten passe pa at all informasjon i papirene fra det foregaende kontoret er KLINKENDE riktig. Vi ventet lenge og vel, sa det er en underdrivelse a si at jeg ble irritert da det viste seg at de hadde skrevet Smukkedad i stedet for Smukkestad, og dette var sa alvorlig at - ja, se, det! Vi matte dra tilbake til det forste kontoret og fa endret dette -......EN BOKSTAV! Jeg matte virkelig ta meg sammen for ikke a klikke helt.

4. Jeg samlet meg, og vi gikk tilbake til det forste kontoret. De ordnet sakene ganske kjapt, og vi vendte nok engang tilbake til kontor 2.


5. Her skulle det taes mer bilder, og som i Colombia, er fingeravtrykk en nokkel til suksess skal man fa orden i folkeregistrene. Alle fingrene matte til pers, og alt dette blekket er et evig mas. Tilslutt fikk jeg papiret der det stod at HILDE SMUKKESTAD LAVIK skal bo i Chile til desember - dette har vi i Registro Civil godkjent. Lappen var midlertidig, og det skulle vaere muligeht for a hente RUT-kortet en uke senere.


Bade Adrian og jeg hadde mye a gjore i uken som fulgte, sa ingen av oss rakk a hente vare representative RUT-kort. Jeg tok imidlertid affaere etter halvannen uke, og dro inn til sentrum. Da jeg var der, ringte plutselig Gonzalo. Han kunne fortelle at de pa Registro Civil plutselig hadde funnet ut at der manglet noe. .....?!?!?!??? Kortet skulle vaert klart en uke, og sa finner de det for godt a ringe enda en uke etter det for a informere om dette. Hva skjer med at man ikke fant ut det i den uken jeg skulle hentet kortet? Det de manglet var en kopi av stempelet den dagen jeg ankom Chile, eller noe i den duren.

Nok en gang matte jeg samle meg veldig for ikke a ekspodere totalt. Det er fa ting som irriterer meg sa enormt som slike ting (muligens slatt av nar folk gjor narr av det jeg skriver pa sprak jeg ikke kan....). Hva er det som er sa vanskelig, liksom?! Okei - jeg reiste til mitt hus, hentet mitt pass, Marcela og jeg kopierte sa blekket sprutet, og ifolge Marcela kunne moren hennes levere papirene for meg. Men idag kom hun jammen og gnagde om at jeg ma underskrive dem, eller noe. Jeg fikk det ikke helt med meg. Siden dette tydeligvis er veldig vanskelig, merker jeg at min innstilling til det hele blir noe likegyldig. I denne saken har jeg tatt av meg de kulturrelativistiske brillene. Det har snart gatt tre uker, og slik jeg forstar det er mitt RUT fortsatt langt utenfor rekkevidde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar